کرج - 45 متری گلشهر - نبش اختر شرقی - ساختمان نیکخواه - طبقه دوم - واحد 7

آشنایی با نحوه محاسبه ظرفیت آسانسور

آشنایی با نحوه محاسبه ظرفیت آسانسور

آسانسورها ظرفیت های مختلفی دارند ، ظرفیت یک آسانسور استاندارد، بسته به محل ساخت و محل استفاده از آن می تواند متفاوت باشد ؛ اما بطور کلی ظرفیت آسانسور ها چیزی حدود ۴۵۴ تا ۲۷۲۲ کیلوگرم است .

زمانی که شما نیاز به آسانسور دارید ، باید به خوبی درمورد نحوه محاسبه تعداد و ظرفیت آسانسور اطلاعات داشته باشید . در مراحل طراحی و پردازش آسانسور ، می توان قدرت و سرعت آسانسور را نخمین زده و علاوه بر آن تعداد نفرات قابل حمل را مشخص کرد.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر ظرفیت آسانسور ها ابعاد کف آسانسور، جنس آن و نحوه پشتیبانی آن می شود.

آسانسور های استانداردی که در منازل خصوصی و آپارتمان های مسکونی کوچک وجود دارند، کم ترین محدودیت وزنی را دارند ؛

این در حالی است که در ساختمان های بزرگ ، مراکز تجاری ، بیمارستان ها ، ادارات ، بانک ها و … که رفت و آمد  در آنها زیاد است و لزوم استفاده از آسانسور احساس می شود ، اندازه کابین و تعداد ظرفیت متفاوت است .

آسانسور های مورد استفاده در سازه های بلند ، که برای بالا بردن مصالح ، بالا بردن  مردم در آسمان خراش طراحی و ساخته می شوند طراحی متفاوتی دارند ، و اغلب بسیار دوام بیشتری دارند. آسانسور های باری بیشترین ظرفیت را در بین آسانسور ها دارند .

shutterstock 370873772

 

معیار های تعیین ظرفیت آسانسور ها چیست ؟

ابعاد کابین آسانسور با توجه به چاه آن تهیه و تنظیم می شود . مساحت کابین آسانسور ، بر مقدار ظرفیت آن اثر می گذارد؛ می توان گفت ظرفیت کابین آسانسور ارتباط مستقیمی با مساحت کف کابین دارد. اما نباید فراموش کرد که ، کلیه قطعات آسانسور بر اساس ظرفیت کابین طراحی و نصب می شود.

برای مثال : موتور آسانسور، این قطعه که مهمترین قطعه آسانسور است ، در مواردی که مساحت کابین بیشتر از یک مساحت استاندارد باشد باید تعویض گردد ؛ موتور آسانسور براساس ظرفیت کابین آسانسور انتخاب و نصب می شود .

طراحی آسانسور، نقشه  اصلی در تعیین ظرفیت استاندارد آن را دارد. ابعاد استاندارد کف کابین ، ارتباط مستقیمی با میزان رفت و آمد و  محل نصب آسانسور را دارد، ازین رو برای جلوگیری از باراضافه و فراتر از ظرفیت آسانسورباید مساحت کابین محدود گردد.

بطور کلی می توان عوامل موثر بر ظرفیت آسانسور را به ۳ بخش تقسیم کرد :

  1. ویژگی های آسانسور ( تعداد و اندازه درها ، اندازه داخل کابین  ، سرعت حرکت آسانسور)
  2. اطلاعات ساختمان (تعداد طبقات ، تراکم افراد در هر طبقه ، نوع فعالیت ساختمان )
  3. کد و استاندارد (استفاده از کد ها و استانداردهای مربوط به طراحی و اجرای آسانسورها )

آسانسور استاندارد

آسانسور استاندارد ، آسانسوری است که مطابق با استاندار های بین المللی طراحی و ساخته شده باشد.  .

در یک آسانسور استاندارد، وزن هر نفر ۷۵ کیلوگرم در نظر گرفته می شود. یعنی اگر یک آسانسور ظرفیت حمل ۸ نفر را داشته باشد میزان حمل بار آن ۱۰۰۰ کیلوگرم است .

هنگام نصب آسانسور باید حداقل و حداکثر ظرفیت کابین را برای انتخاب و نصب قطعات مد نظر قرار داد .

باید در نظر داشت ،که اگر ظرفیت حمل بار در یک آسانسور بیش از حمل تعداد نفرات باشد، باید موتور ، ریل ، ضربه گیرها و پاراشوت آسانسور با میزان حمل بار محاسبه و نصب گردد. ازین رو محاسبه ظرفیت آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد ، که نادیده گرفتن آن می تواند علاوه بر آسیب به آسانسور خطرات جدی برای مسافران را داشته باشد.

ویژگی های کابین استاندارد آسانسور :

قسمتی از آسانسور که مسافران و بار را حمل می کند کابین آسانسور نام دارد. کابین ها یک فضای بسته و ایمن هستند، که مسافران در آن قرار می گیرند و در طبقات جا به جا می شوند .  

یک کابین استاندارد دارای ویژگی های زیر است :

  • درب آسانسور : کابین ها دارای درب ورود و خروج از جنس مقاوم برای مسافران هستند ، که شفافیت مناسبی دارد .
  • نورپردازی : برای ایجاد یک محیط دوستانه ، برخی کابین ها دارای نورپردازی های منحصر به فرد هستند .
  • جلوگیری از اصطحکاک : کابین ها دارای سیستم جلوگیری از اصطحکاک با دیوار و سقف هستند .

سیستم ایمنی : اولویت اصلی در طراحی کابین ها ایمنی مسافران است . سیستم های ایمنی مانند سنسورها ، آژیرها و سیستم اضطراری در صورت وقوع حادثه نقش مهم و حیاتی دارند

محاسبه محدودیت ها

محدودیت وزنی در آسانسور ها به عوامل مختلفی بستگی دارد . ابتدا محاسبه وزن خود دستگاه است ، سپس نحوه بالا بردن آن ، یعنی استفاده از آسانسور های هیدرولیک ، کابل ها و سایر دستگاه ها تفاوت ایجاد می کنند.

هرچه آسانسور قوی تر باشد ، ظرفیت نگهداری بالاتری دارد . اما یک محفظه سنگین ساخته شده از فولاد تقویت شده یا روکش گرانیتی معمولا وزن کمتری دارند ، چرا که وزن آن بسیار خالی است.

waiting for elevator

طریقه محاسبه ظرفیت آسانسور :

روش محاسبه ظرفیت آسانسور ها که مطابق با استاندارد ملی ۶۳۰۳ ، مبنای آن مساحت مفید کابین ، در آسانسور مسافربری است.

مسافت مفید هر کابین ، پس از اندازه گیری در ارتفاع ۱ متری از کف کابین و بدون در نظر گرفتن فضایی که دستگیره ها را اشغال می کنند ، و محاسبه پا خور ورودی یعنی مساحتی که در ورودی و پس از بسته شدن درها باقی می ماند ، انجام می شود .

در مواردی که یک مساحت در دو ظرفیت متفاوت از هم جواب دهد ، عدد کمتر بیانگر ظرفیت کل کابین است .

ابعاد کابین آسانسور، ارتفاع سقف آسانسور، تعداد و اندازه ی افراد، وزن بار و سایر محدودیت‌های ایمنی آسانسور از جمله عوامل مهم در محاسبه ظرفیت آسانسور هستند .

جدول محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

ظرفیت آسانسور خانگی

ظرفیت اکثر آسانسو های استاندارد خانگی بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ پوند است ؛ می توان ظرفیت ۱۵۰۰ پوندی را نیز در برخی از آسانسورها مشاهده کرد . این محدودیت  وزنی برای آسانسور های مختلف متفاوت است .

اگر قصد دارید آسانسور خانگی شما برای حمل ویلچر مناسب باشد ، وزن ویلچر ، از جمله باتری ها را تایید کنید ؛ تا مطمئن شوید که وزن کل ویلچر و کاربر آن زیر ظرفیت آسانسور مجتمع مسکونی شماست . در ساختمان هایی که وجود آسانسور یا آسانسورها الزامی است، باید حداقل یکی از آسانسورها قابلیت حمل صندلی چرخدار را داشته باشد.

برخلاف تصور اکثر مردم ، از آسانسور های خانگی می توانید برای حمل کالاهای سنگین و مبلمان از کف به طبقات بالاتر استفاده کنید . کافیست مطمئن شوید وزن وسایل شما از ظرفیت وزنی آسانسور بیشتر باشد .

نوعی هوم لییفت یا آسانسور خانگی هیدرولیکی وجود دارد که ظرفیت آن ۱۵۰۰ پوند است . این آسانسور می تواند مسافت تا ۵۰ فوت را با ۵ توقف و با سرعت ۴۰ فوت در دقیقه حرکت کند . بهترین و جدیدترین مدل های آسانسور هیدرولیکی را می توانید از گروه فربد صنعت تهیه کنید .

آسانسورهای هیدرولیکی فربد صنعت دارای ۱۵ سال خدمات پس از فروش و ۲۴ ماه ضمانت می باشند ، که این دلیل کافی برای اثبات اطمینان ما به آسانسورهای تولید شده در شرکتمان است

آیا می توان ظرفیت یک آسانسور را تغییر داد ؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که آیا می توان ظرفیت یک آسانسور را تغییر داد ؟ باید بدانید که جواب سوال شما بله است.

ظرفیت آسانسور قابل تغییر است اما این فرآیند ، یک فرآیند زمان بر و پر هزینه است .

تغییر ظرفیت آسانسور باید زیر نظر متخصصان این رشته انجام شود ، چرا که این امر نیازمند تغییر ساختار و مکانیزم آسانسور شماست .

 

fiall

بطور کلی  برای تغییر ظرفیت یک آسانسور ابعاد اتاق آسانسور و ارتفاع آسانسور اهمیت دارد؛ بنابراین برای تغییر ظرفیت یک آسانسور به یک کابین جدید و وزنه تعادل سنگین تر  نیاز است .

اما همانطورکه در بالا اشاره کردیم ،ظرفیت آسانسور ها تعیین کننده اندازه سایر قطعات آن ها هستند ، ازین جهت شما بسیاری از قطعات آسانسور مورد نظر خود را نیز باید تعویض کنید.

برآورد هزینه انجام شده در طی این پروسه رقم های بالایی را نشان می دهد که تغییر ظرفیت آسانسور را یک فرآیند غیر منطقی جلوه می دهد .

اما شما با توجه به نیاز های خود می توانید تصمیم به انجام دادن یا انجام ندادن این کار بگیرید .

تفاوت تعیین ظرفیت آسانسور ها از گذشته تا کنون

در گذشته یکی از مهم ترین فاکتور های تعیین ظرفیت کابین آسانسور ، نیاز ساختمان ها و تعداد افرادی که بین طبقات تردد می کنند بوده است ؛ براین اساس چاه آسانسور باید طبق نقشه ای که دفتر فنی شرکت آسانسورسازی طراحی می کرد تعبیه می شد.

چاه آسانسور در گذشته بر اساس عوامل مختلفی همچون ابعاد و مشخصات آسانسور که شرکت سازنده ارائه می کرد ساخته می شد . به این ترتیب نقشه بتون ریزی و قالب گذاری و آهن کشی چاه آسانسور از ابتدا به خریدار یا سازنده ارائه می شد و بر همین اساس نیاز به آرماتور بندی ، قالب گذاری سقف چاه و بتون ریزی انجام می پذیرفت.

اما امروزه تغییرات زیادی پیش آمده است . حال مهندسان و معماران براساس استاندارد های جهانی و بین المللی ابعاد و محل چاه آسانسور را تعیین می کنند. اما نکته جالب این است که در مهندسی نوین محاسبه ظرفیت کابین  آسانسور خیلی ارتباطی به نیاز ساختمان ندارد.

امروزه ظرفیت و وزن کابین آسانسور تحت تاثیر شرایط مشتری قرار گرفته است و تولید کنندگان به ناچار مجبور به ساخت آسانسور براساس ابعاد و اندازه سفارشی می باشند.

وجود چاهک موجب استفاده از مساحتی از زمین ساختمان می شود ، با بالارفتن قیمت زمین اغلب مشتریان می خواهند استفاده بیشتری از زمین خود کنند و بر این اساس استفاده از چاهک منطقی نخواهد بود .اما آسانسور های هیدرولیکی مشکل وجود چاهک را حل کره اند ، این آسانسور ها با وجود ایمنی بالایی که دارند نیاز سازندگان به چاهک را از بین برده اند و ضمن کم کردن هزینه ها ،پروسه نصب آسانسور را در زمان کوتاه تری ممکن می کنند .

hos

چراتعیین ظرفیت آسانسور مهم است ؟

تعیین ظرفیت آسانسور بسیار مهم بوده و در صورت عدم رعایت استاندارد ها می تواند مشکلات و خسارات جبران ناپذیری به وجود بیاورد .اگر ظرفیت کمتر از اندازه استاندارد در نظر گرفته شود. آسانسور در هر بار جابجایی تعداد افراد کمتری را در خود جای داده و جا به جا می کند .

ابعاد استاندارد آسانسور به تعداد افراد ، محل نصب و میزان رفت و آمد بستگی دارد ، که در صورت رعایت نکردن این موارد ضمن کاهش رضایت مشتری فضای مفید ساختمان را نیز کم کرده و هزینه های آسانسور و قیمت بالابر را نیز بالا می برد .

با فرمول محاسبه ظرفیت آسانسور قدرت ، سرعت و تعداد مسافران کابین آسانسور را می توان افزایش داد.

در این مقاله سعی کردیم تا دلایل اهمیت ظرفیت کابین های آسانسور و نحوه محاسبه آن را بطور کامل بررسی کنیم .

شرکت فربد صنعت با بیش از ۱۵ سال سابقه در تولید، فروش و تعمیرآسانسور به کمک مهندسین مجرب و خبره خود آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد . مشاوران و مهندسان ما در تیم فربد صنعت آماده ارائه مشاوره کامل و جامعه به شما خریداران عزیز می باشد تا بتوانید آسانسور مناسبی که پاسخگوی نیازهای شما باشد را انتخاب کنید.

تماس با کارشناس ارتباط با ما