کرج - 45 متری گلشهر - نبش اختر شرقی - ساختمان نیکخواه - طبقه دوم - واحد 7

نحوه کار سیستم احضار آسانسور

نحوه کار سیستم احضار آسانسور

همانطور که می دانید ساختمان های مختلفی اعم از مسکونی، اداری، تجاری و … در سطح شهر وجود دارد. در هر کدام از آن ها باید آسانسور متناسب با خودشان استفاده شود که با آشنایی با نحوه کار سیستم احضار آسانسور می توان این تفاوت ها را کنترل کرد یعنی با توجه به نوع ساختمان، نحوه پاسخ دادن به مسافران را نیز به صورت متفاوت اعمال کرد. برای آشنایی بیشتر با این سیستم در ادامه با فربد صنعت همراه باشید.

سیستم احضار آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟

در آسانسورها انواع سیستم های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها سیستم احضار آسانسور است. به کمک این سیستم می توان آسانسور را سریع و مستقیم فراخواند و شامل پنل یا دکمه های شستی آسانسور نزدیک درب آسانسور می باشد. با کمک این سیستم سرعت و کارایی آسانسور افزایش پیدا می کند و کاربران می توانند سریع و راحت بدون آن که منتظر بمانند به طبقه مورد نظرشان بروند.

در ساختمان های مختلف سیستم احضار آسانسور می تواند با تکنولوژی های مختلفی اجرا شود و با توجه به عملکرد و نیاز ساختمان، جزئیات و ویژگی های آن نیز متفاوت باشد.

به عنوان مثال در ساختمان های پر تردد مانند بیمارستان ها، مراکز اداری و تجاری و … ممکن است بعد از زدن دکمه برای فراخواندن آسانسور، متوجه شوید که آسانسور ابتدا به طبقات دیگر رفته و مسافران را جمع می کند و سپس به طبقه ای که الان شما قرار دارید می آید. این مسئله طبق برنامه ریزی های آسانسور اتفاق می افتد و در کاهش زمان انتظار مسافران تاثیر زیادی دارد.

گاهی اوقات نیز آسانسور به خاطر حمل بار سنگین یا شرایط خاص دیگر، ابتدا مسافر خود را به طبقه مورد نظرش می رساند و سپس به طبقه ای که شما قرار دارید می آید. تمامی این اتفاقات مطابق با سیستم احضار آسانسور انجام می شود.

سیستم احضار آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟

بین سیستم احضار و شستی آسانسور چه رابطه ای وجود دارد؟

سیستم احضار و دکمه های شاسی آسانسور به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند. در واقع شستی آسانسور مانند واسطه ای بین مسافران و سیستم احضار فعالیت خود را انجام می دهد و در فراخوانی و حضور مسافران در آسانسور نقش مهمی ایفا می کند.

زمانی که یک مسافر قصد دارد از آسانسور استفاده کند، به کمک دکمه های شاسی آسانسور، طبقه مورد نظرش را انتخاب می کند و این کار را به وسیله دکمه های طبقات مختلف در هر طبقه انجام می دهد. مسافر با فشردن هر کدام از این دکمه ها، درخواست خود را به سیستم احضار آسانسور ارسال می کند.

سیستم احضار بعد از دریافت این درخواست، آسانسوری که در نزدیکی طبقه مسافر قرار دارد را فرا می خواند. سپس آسانسور به طبقه ای مسافر درخواست خود را ارسال کرده می رود و او را سوار می کند. به همین دلیل هر مسافر برای ارسال درخواست خود به سیستم احضار آسانسور باید از شستی آسانسور استفاده نماید.

مهم ترین انواع سیستم احضار آسانسور کدامند؟

همانطور که گفتیم سیستم احضار آسانسور با توجه به نوع کاربری ساختمان می تواند متفاوت باشد به همین دلیل انواع مختلفی دارد. در ادامه ما چند مورد از مهم ترین انواع این سیستم را نام می بریم.

۱.سیستم احضار فراخوان ساده

در این سیستم بعد از فشردن دکمه های آسانسور، سیستم احضار اولین درخواست را ثبت کرده و تنها به همان درخواست پاسخ می دهد و بقیه درخواست ها را نادیده می گیرد. سپس سیستم با توجه به نوع درخواست ورود یا خروج، به طرف طبقه مورد نظر حرکت می کند. این سیستم احضار مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • استفاده از آسانسور با این سیستم احضار راحت است و نیازی به کسب مهارت خاصی ندارد.
  • زمان انتظار برای سوار شدن و مقصد رسیدن را کاهش می دهد.
  • مسافر می تواند با توجه به این که در کدام آسانسور مسافران هم طبقه دارد، آسانسور مورد نظرش را انتخاب نماید.
  • با کمک این سیستم ترافیک و تردد بین طبقات کنترل می شود و از توقف غیر ضروری بین طبقات جلوگیری می شود.

۲.سیستم احضار جمع کن رو به پایین

این سیستم احضار در حالتی کار می کند که آسانسور در حال حرکت به سمت پایین باشد. در این صورت آسانسور به تمامی درخواست های داخل کابین و بیرون کابین که در جهت حرکت به سمت طبقات پایین هستند، به ترتیب پاسخ می دهد. مهم ترین مزیت های این سیستم عبارتند از:

  • افزایش سرعت و ظرفیت
  • کاهش زمان انتظار
  • کنترل بهتر ترافیک و تردد
  • بهینه سازی مصرف انرژی

۳.سیستم احضار جمع کن رو به بالا

این سیستم برخلاف مورد قبلی، زمانی که کابین به طرف بالا حرکت می کند به تمامی درخواست های داخل و بیرون کابین به ترتیب پاسخ می دهد. از این سیستم بیشتر در پارکینگ های عمومی، آسانسور معادن و متروها استفاده می شود. مهم ترین مزیت های سیستم احضار جمع کن رو به بالا عبارتند از:

  • افزایش ظرفیت آسانسور
  • کاهش زمان سفر
  • ارتقای بهره وری آسانسور
  • افزایش امنیت آسانسور به دلیل جلوگیری از توقفات غیر ضروری

بین سیستم احضار و شستی آسانسور چه رابطه ای وجود دارد؟

۴.سیستم احضار جمع کن دو طرفه

در این سیستم کابین آسانسور چه در حال حرکت به سمت بالا و چه در حال حرکت به سمت پایین باشد به تمامی درخواست های مسافران از داخل و بیرون کابین پاسخ می دهد. این سیستم احضار برای ادارات، هتل ها و سایر ساختمان های پر تردد مناسب است. از جمله مزیت های مهم این سیستم احضار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت و کارایی آسانسور
  • کاهش زمان انتظار برای تمامی مسافران
  • بهبود تجربه مسافران
  • بهینه سازی مصرف انرژی

۵.سیستم احضار گروهی

این سیستم احضار آسانسور با بهینه سازی متناسب، این امکان را به مسافران می دهد که قبل از ورود به کابین طبقه مقصد شان را از روی دستگاه گیت ورودی انتخاب نمایند. در نتیجه با این کار، مسافرانی که طبقه مقصد یکسان یا نزدیک به هم دارند می توانند از یک آسانسور استفاده کنند. در نتیجه استفاده از این سیستم احضار مزیت های زیر را به همراه دارد:

  • کاهش زمان سفر
  • کاهش مدت زمان انتظار
  • جلوگیری از توقفات غیر ضروری بین طبقات
  • کاهش مصرف انرژی
  • مدیریت بهتر ترافیک

مهم ترین انواع سیستم احضار آسانسور کدامند؟

در این مقاله درباره سیستم احضار آسانسور صحبت کرده و نحوه کار آن را بیان کردیم. همچنین مهم ترین انواع آن را نام بردیم. شما می توانید با توجه به نوع ساختمان مورد نظرتان، مناسب ترین سیستم احضار آسانسور را انتخاب نمایید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. در صورتی که سوال و ابهامی در این باره دارید می توانید با کارشناسان ما در فربد صنعت در میان بگذارید و راهنمایی های لازم را کسب نمایید.

تماس با کارشناس ارتباط با ما