کرج - 45 متری گلشهر - نبش اختر شرقی - ساختمان نیکخواه - طبقه دوم - واحد 7

گاورنر چیست؟ تفاوت گاونر و پاراشوت

گاورنر چیست؟ تفاوت گاونر و پاراشوت

در این مقاله سعی کردیم تا بطور کامل توضیح دهیم که گاورنر چیست؟ و به بررسی تفاوت گاورنر و پاراشوت پرداخته ایم. بطور کلی گاونر و پاراشوت از اجزای مهم آسانسورهای کششی هستند که مکمل یکدیگرند، یعنی طراحی گاورنر به گونه ای است که اگر سرعت حرکت کابین آسانسور از حد مشخصی بیشتر شود قفل می شود، و این موجب به کار افتادن پاراشوت می شود.

گاورنر چیست؟

از جمله مهم ترین اجزای آسانسور کششی گاورنر است، که به عنوان نوعی ترمز مکانیکی الکتریکی در آسانسور ها فعالیت می کند. هدف از طراحی گاورنر توقف کابین و جلوگیری از افزایش سرعت کابین آسانسور است.

گاورنر سنسور حساس به سرعت دارد و در صورت افزایش سرعت کابین، عکس العمل نشان می دهد و با قفل مکانیکی خود کابین را در چند مرحله متوقف می کند. پس از آن با حرکت دادن میکروسوئیچ ها باعث قطع شدن فرمان موتور و قطع حرکت از سوی موتور می گردد.

گاورنر

انواع گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور کششی انواع مختلفی دارد، که مهم ترین آن ها :

  • گاورنر پاندولی آسانسور
  • گاورنر سانترفیوژی آسانسور

می باشد.

گاورنر پاندولی آسانسور:

این نمونه از گاورنرها با حرکت عمودی خود از پرکاربردترین ها به شمار می آیند. این گاورنر دارای اهرم در قسمت میانی است، و هنگامی که بالابر شتاب زیادی بگیرد، این اهرم نوسان بیشتری را تجربه می کند تا به این ترتیب افزایش سرعت را تعدیل کند. بطور کلی می توان اینگونه گفت که، با افزایش شتاب کابین پاندول ها موجود به سمت بالا حرکت کرده و سرعت آن ها بیشتر می شود، زمانی که پاندول ها به بیشترین مقدار سرعت خود رسیدند آسانسور متوقف می شود.

گاورنر سانترفیوژ آسانسور:

این نوع از گاورنرها پرکاربردترین انواع گاورنر در دنیای امروز به شمار می آیند. در داخل این تجهیزات یک سنسور الکتریکی تعبیه شده تا فرآیند افزایش سرعت شناسایی شود. اهرم مکانیکی در این نوع گاورنر به قسمت تو رفته و درون قفل می شود.

این گاورنرها ابتدا برق آسانسور را خاموش می کنند و سپس با فرآیندی موجب توقف آسانسور می شوند.

 

 

ویژگی های گاورنر در آسانسور ها

گاورنر آسانسور باید مقاومت بالا و کارکرد مطلوبی داشته باشد تا در برابر شرایط مختلف کارایی خود را از دست ندهد.

گاورنرها باید از محصولات و مواد اولیه مرغوبی تولید شوند تا بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند؛ در ساخت گاورنرآسانسور به نکات زیر توجه زیادی باید شود:

  • استاندارد EN81-1/2
  • ضمیمه Fo4
  • درجه انحراف عمودی مناسب
  • عدم خمیدگی
  • اتصال سرهای سیم بکسل گاورنر با کرپی
  • حداقل قطر سیم ۶ میلیمتر
  • انتخاب سیم بکسل گاورنر با توجه به استانداردهای آسانسور
گاوور

پاراشوت چیست؟

ترمز اضطراری یا پاراشوت، قطعه ای در زیر کابین آسانسور و یا دو طرف آن است، که به کمک دو فک خود موجب توقف کابین روی ریل می شود. پاراشوت ها بیشتر در مواقعی کاربرد دارند که سرعت کابین بیش از حد مجاز باشد و منجر به پاره شدن سیم بکسل و سقوط آسانسور گردد. کابین آسانسور به کمک زنجیرهای آویزان شده یا سیم بکسل به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

در هنگام قطعی برق یا سقوط کابین، سیستم ترمز یا پاراشوت می تواند وارد عمل شده و آسانسور را متوقف کند.

پاراشوت هنگامی که سرعت بسیار زیاد است به کمک گاورنر یا سیستم کنترل کننده سرعت بالا فعال می گردد، یا به زبانی دیگر گاورنر دستور توقف کابین را به پاراشوت می دهد، به گونه ای که ترمز اضطراری می تواند روی ریل های راهنمای کابین یا وزنه تعادل قفل شود و آسانسور متوقف شود و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

 

پاراشوت

عملکرد پاراشوت و گاورنر چگونه است؟

ایمنی در آسانسور ها از جمله مسائل بسیار مهم به شمار می آید!

زمانی که بخاطر سرعت زیاد کابین، گاورنر قفل می کند موجب توقف حرکت سیم بکسل گاورنر می شود.

چون کابین همواره در حال حرکت است، دسته پاراشوت کشیده شده و در نهایت به یکدیگر نزدیک شدن فک های پاراشوت می شودو فک ها را درگیر ریل راهنما می کند.

درگیری فک های پاراشوت با ریل با افزایش سرعت آسانسور و یا افزایش وزن کابین افزایش می یابد. در نتیجه نیرو نگهدارنده پاراشوت عملکرد قوی تری خواهد داشت. پس از توقف آسانسور نیز پاراشوت در جای خود می ماند که باید یک نیروی متخصص آن را بصورت دستی آزاد کند.

هنگامی که گاورنر و ترمز های ایمنی و میکروسوئیچ های روی آن سرعت را برای ایمنی  قطع کردنند، برای ادامه کار آسانسور و رفع خطا باید به سرویس کار اطلاع دهید.

 

 

تفاوت گاورنر و پاراشوت

تفاوت گاورنر و پاراشوت در محل نصب و قرارگیری این دو قطعه می باشد.

گاورنر در بالای پشت بام و در نزدیکی تابلو فرمان نصب شده و پاراشوت در زیر کابین تعبیه می شود.

عملکرد این دو قطعه مکمل یکدیگر است که موجب می شود که آسانسور کار خود را به درستی انجام دهد، و از به خطر افتادن جان سرنشینان کابین آسانسور و آسیب یا آن جلوگیری می کند.

55

 

 آیا آسانسورهای هیدرولیکی نیز گاونر دارند؟

پاسخ به این سوال اطمینان خاطری برای کاربران آسانسور ایجاد می کند، در پاسخ به این سوال می توان گفت که در آسانسور های هیدرولیکی نیازی به نصب گاورنر نیست.

آسانسورهای هیدرولیکی، مدارهای ایمنی پیچیده و قابل اعتمادی دارند، ولی آسانسورهای کششی طبق استاندارد ملی ایران باید حتما گاورنر داشته باشند.

به این ترتیب با خرید آسانسور های هیدرولیکی خطرات احتمالی ناشی از استفاده آسانسور به حداقل خود میرسد.

گروه فربد صنعت مفتخر است اعلام کند با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه تولید انواع بالابر و آسانسور هیدرولیکی توانسته تمامی آسانسورهای هیدرولیکی خود را به مدت ۲۴ ماه گارانتی کند و ۱۵ سال خدمات پس از فروش برای محصولات خود ارائه دهد.

آسانسور های هیدرولیکی، با بهره گیری از مکانیزم هیدرولیک، امنیت و حفاظت ویژه ای دارند.

سادگی طراحی، به بهینه سازی عملکر و افزایش کارایی این آسانسور ها منجر شده است. بالابرهای هیدرولیکی فضای کمی اشغال می کنند و جدای از مقرون به صرفه بودن، نرخ خرابی قطعات آن بسیار پایین است که یک مزیت در انتخاب آسانسور به حساب می آید.

برای کسب اطلاعات بیشت از نحوه عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی، و نصب و راه اندازی این آسانسورها می توانید با کاشناسان ما در گروه آسانسورسازی فربد صنعت تماس بگیرید تا اطلاعات جامع و کاملی از صفر تا صد طراحی و نصب آسانسورهای هیدرولیکی در اختیار شما بگذارند.

 

تماس با کارشناس ارتباط با ما